Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
(Po-Pá 9-17)
0 ks
za 0,00 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
  1. Úvod
  2. Blog - RCblik
  3. RC osvětlení
  4. Osvětlení skutečných letadel
16.05.2018

Osvětlení skutečných letadel

Někdo by si mohl položit otázku, zda by bylo možné podle osvětlení poznat konkrétní letadlo, o které se jedná.  Podle osvětlení nejsme schopní poznat, o jaký typ letadla se jedná, nicméně dopravní letadla mají přidané světla oproti ultralehkým letadlům a dalším. Dá se říci, že když máte nějaké malé letadlo, jako je třeba Z-226, tak si vystačíte jen s pár světly, ale na letadlech typu Boeing 737 tak ten těch světel potřebuje mnohem víc. Každé světlo má na letadle své místo a každé světlo má jiný účel. Téměř všechna světla, až na malé výjimky, jsou na letadle povinná, v případě, že na letadle nejsou, hrozí kapitánovi letu, či letecké společnosti, která letadlo vlastní velká sankce.

Osvětlení letadel (bavíme se pouze o venkovním osvětlení) má tři typy uživatelů.

První typ osvětlení je posádka letadla, tedy kapitán a kopilot, druhý typ je pro letištní personál a třetí typ je pro všechna okolní letadla, jak pro ty co jsou na zemi, tak i pro ty, co letí.

Některé světla pilot zapíná ještě před spouštěním motorů, jiné při pojíždění a jiné při letu. Správné ovládání světel není tedy vždy úplně jednoduché a bez znalostí, kdy se jaké světlo používá, se pilot dopustí chyby.

 

Poziční světla

 

Jsou to světla umístěná povinně na konci koncových oblouků křídel a jedno na konci trupu v podélné ose letadla, tedy většinou na SOP. Jejich vyzařovací úhel je normován 110° sektorem ve vodorovné a 180° ve svislé rovině, na směrovce je úhel ve vodorovné rovině 140° a ve svislé rovině taktéž 180°. Mají zaručit, že při pozorování letadla hned poznáme, v jaké pozici se letadlo nachází. Na levém křídle je červené světlo, na pravém zelené a na konci trupu je světlo bílé. Tyto světla svítí nepřerušovaně. Rozsvěcí se už na zemi, při startování letadla a zhasínají se až poté co letadlo zastaví po přistání na stání a vypíná motory. Tyto světla se také rozsvěcí, když je letadlo přetahováno pouze po letištní ploše, například z hangáru na stojánku.

 

Stroboskopy

 

Někdy se tyto světla taky nazývají anti kolizní světla. Jejich hlavní účel je, aby bylo letadlo hezky vidět už na dráze, a pak také během samotného letu. Zapínají se, když pilot hodlá vstoupit na dráhu v užívání, tedy na vyčkávacím místě. Vypínají se poté, co pilot opustí dráhu v užívání po přistání. Tyto světla nesvítí trvale, ale jsou to světla, která svítí pomocí záblesků. Jsou umístěny v obou koncových obloukách na obou křídlech a pak na směrovce. Barva záblesků je na všech bílá.

 

Majáky

 

 

Někdy se tyto světla nazývají také anti kolizní světla anebo stroboskopy chodu motoru. Tyto světla jsou umístěna na horní a na spodní straně trupu. Mají červenou barvu a svítí trvale. Pilot zapíná tyto světla ještě předtím, než spouští motory a vypíná je poté, co přestanou běžet motory a nehrozí žádné nebezpečí od motorů. Vznikly hlavně z toho důvodu, že letištní personál mívá sluchátka a neslyší jestli motory běží nebo ne, takto jednoduše kouknou, jestli maják svítí a hned poznají jestli je motor spuštěn.  Mají ještě funkci varovat ostatní letadla před možnou srážkou, ale pro tyto účely více slouží již zmíněné stroboskopy.

 

Pojížděcí světla

 

Mají podobnou funkci jako světla u auta, a tedy aby pilot viděl, kam pojíždí. Světla jsou umístěna na příďovém podvozku a natáčí společně s příďovým kolem, podle toho kam pilot vyšlápne nožní řízení. Letadla jako Airbus nebo Boeing mají možnost přepínání pojížděcích světel na blízko a na dálku. Na blízko je zhruba 20 metrů a na dálku to je zhruba 50 metrů. Pilot je zapíná, když pojíždí po pojížděcích drahách letiště.

 

Přistávací světla

 

Jedná se o velmi výkonné světlomety, které jsou umístěny v křídlech, v každém křídle v náběžné hraně jedno světlo. Světla svítí před a pod letadlo. Při vzletu slouží hlavně k tomu, aby pilot viděl na dráhu a nevyjel z dráhy, při přistání slouží hlavně k tomu, aby pilot viděl místo doteku se zemí. Tyto světla mají tvar kužele světla přesně definovaný předpisem. Některé letadla mají také přídavné přistávací světla, které se vysouvají nejčastěji s podvozkem, ale mohou se také vysouvat samostatně. Například většina stíhaček má přistávací světla umístěna společně s podvozkem, světla se jim tedy vysouvají společně s podvozkem. Záleží dost na typu letadla, kde světla má. Přistávací světla jsou dobrou pomůckou k identifikaci přistávajícího stroje – rozsvítí-li se při přibližování na letounu čtveřice světel symetricky v ose letadla, jde o Boeing, pokud se rozsvítí trojice nebo jen dvojice světel, jde o Airbus. Pilot světla zapíná ručně, když je usazen na trati finálního přiblížení. Na pojíždění se používají světla pojížděcí a ne přistávací!

 

Vzletová světla

V praxi se téměř nepoužívají. V praxi se nahrazují výjimečně pojížděcími světly, ale téměř vždy se nahrazují světly přistávacími.

 

Osvětlení křídla

 

Slouží především pro piloty, aby si mohli křídlo v noci zkontrolovat, hlavně jestli jim na křídlech nevzniká námraza.

 

Osvětlení loga

 

Toto osvětlení neslouží pro piloty, ale pro letištní personál, který si tak snáze vizuálně identifikuje letoun, poté letecké společnosti, která stroj vlastní, slouží to pro ni jako jakási forma reklamy. Poté je toto osvětlení dobré také pro piloty okolních strojů, jelikož osvětlená loga jsou dobře vidět na obloze i na velkou dálku.

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz
Zpracování osobních údajů můžete ovlivnit úpravou svých preferencí ochrany soukromí.