Kolik paliva spotřebuje letadlo na jeden let? Přehled a zajímavá fakta
Když cestujeme letadlem, málokdy se zamýšlíme nad tím, co všechno stojí za tím, že se obrovský stroj s několika stovkami cestujících dokáže odlepit od země a uletět tisíce kilometrů. Jedna z nejčastějších otázek, která lidi fascinuje, zní: Kolik paliva vlastně letadlo „spálí“ během jednoho letu?
Odpověď není jednoduchá – záleží na typu letadla, délce letu, povětrnostních podmínkách, hmotnosti i rychlosti. Podívejme se proto na konkrétní příklady a zajímavosti.
Kolik spotřebuje paliva dopravní letadlo?
Boeing 737 – krátké a střední tratě
Boeing 737 je jedním z nejrozšířenějších letadel na světě. Používají ho nízkonákladové i klasické aerolinky na lety po Evropě a do okolních destinací.
-
Spotřeba: přibližně 2 500 litrů paliva na hodinu letu.
-
Při dvouhodinovém letu z Prahy do Říma tak „sežere“ asi 5 000 litrů kerosinu.
Airbus A320 – konkurent Boeingu 737
Velmi podobná kategorie a čísla:
-
Spotřeba: okolo 2 400 litrů za hodinu letu.
-
Pro 180 cestujících to vychází zhruba 2,7 litru na 100 km na osobu – což je méně než většina aut!
Dálkové lety – Boeing 777 a Airbus A350
Na dlouhých trasách, například z Evropy do USA, nastupují velké širokotrupé stroje.
-
Boeing 777: spálí kolem 7 000–8 000 litrů paliva za hodinu.
-
Airbus A350: modernější konstrukce a úspornější motory, kolem 5 600 litrů za hodinu.
Obří Airbus A380 – čtyři motory, obrovská spotřeba
Největší dopravní letadlo světa, které dokáže přepravit až 850 cestujících.
-
Spotřeba: 11 000–12 000 litrů paliva za hodinu.
-
Na let z Dubaje do Londýna (7 hodin) tak potřebuje přes 80 000 litrů!
Jak se spotřeba paliva počítá?
Letecké společnosti nepočítají jen celkové litry, ale hlavně spotřebu na cestujícího. A právě zde vychází letecká doprava překvapivě úsporně:
✈️ Průměrně 2–3 litry paliva na 100 km na jednoho cestujícího.
To je méně než spotřeba většiny osobních aut, když vezmeme v úvahu, kolik lidí letadlo přepraví najednou.
Co ovlivňuje spotřebu paliva u letadel?
-
Hmotnost letadla – zavazadla, počet cestujících, náklad.
-
Délka letu – start a stoupání jsou energeticky náročné, delší lety proto vycházejí relativně úsporněji.
-
Počasí a vítr – protivítr zvyšuje spotřebu, příznivý vítr ji může naopak výrazně snížit.
-
Typ letadla a motory – moderní stroje jako Airbus A350 nebo Boeing 787 Dreamliner jsou až o 25 % úspornější než starší generace.
Zajímavost: Cena paliva pro aerolinky
Cena leteckého paliva (Jet A1) se pohybuje kolem 20 Kč za litr (kolísá podle trhu).
-
Let Boeingem 737 na dvě hodiny (5 000 litrů) tak vyjde na 100 000 Kč jen za palivo.
-
Dlouhý let Airbusu A380 za 12 hodin spotřebuje přes 1 000 000 Kč v palivu!
Není divu, že palivo tvoří až 30 % nákladů letecké společnosti.
Budoucnost: Úspornější letadla a alternativní paliva
Letecký průmysl se snaží snižovat emise i spotřebu.
-
Nová generace motorů má nižší spotřebu.
-
Zkoušejí se biopaliva a syntetická paliva, která mohou v budoucnu nahradit kerosin.
-
Letectví zároveň experimentuje s elektrickými a vodíkovými letadly, zatím ale jen v malém měřítku.
Shrnutí: Kolik letadlo spálí na jeden let?
-
Krátké lety (Boeing 737, Airbus A320): 2 500 litrů/hod
-
Dálkové lety (Boeing 777, Airbus A350): 6 000–8 000 litrů/hod
-
Obří Airbus A380: 11 000–12 000 litrů/hod
Na jednoho cestujícího je to však stále velmi efektivní – kolem 2–3 litrů/100 km, tedy méně než u auta.