MiG-31: Ruský nadzvukový stíhač, který nemá konkurenci

🛩️ MiG-31: Ruský nadzvukový stíhač, který nemá konkurenci

Když se řekne ruské stíhací letectvo, většina lidí si vybaví známé stroje jako MiG-29 nebo Su-27. Jenže existuje letoun, který je sice méně mediálně známý, ale mezi odborníky je považován za jeden z nejvýkonnějších interceptorů na světě– MiG-31 „Foxhound“.

Tento stroj, vyvinutý v 70. letech v Sovětském svazu, dokáže létat rychlostí přes Mach 2,8 a vystoupat do výšek, kam se běžné stíhačky ani nepřiblíží. Dodnes představuje klíčový prvek ruské protivzdušné obrany.

 

 


📖 Historie a vývoj MiG-31

  • MiG-31 vznikl jako nástupce legendárního MiGu-25 „Foxbat“, který byl postrachem amerických průzkumných letounů SR-71 Blackbird.

  • První let MiGu-31 proběhl v roce 1975, do výzbroje vstoupil roku 1981.

  • Byl navržen speciálně k zachytávání rychlých cílů: bombardérů, průzkumných letounů, ale i balistických střel.

  • Hlavní odlišností oproti MiGu-25 je dvoumístná kabina – pilot a navigátor/radarový operátor.


🚀 Technické parametry

  • Výrobce: Mikojan-Gurevič (MiG)

  • Délka: 22,6 m

  • Rozpětí křídel: 13,5 m

  • Hmotnost: přes 40 tun (maximální vzletová)

  • Motory: 2× D-30F6 proudové motory s přídavným spalováním

  • Maximální rychlost: Mach 2,83 (přes 3 000 km/h)

  • Dostup: 20 600 m

  • Dolet: až 3 000 km (s přídavnými nádržemi)

  • Výzbroj: střely R-33, R-37, R-40, R-77 a kanón GŠ-6-23


🛰️ Radar a avionika

MiG-31 byl první stíhač na světě vybavený fázovaným radarem (PESA) Zaslon.

  • Dokáže sledovat až 24 cílů najednou a na 8 z nich současně navádět střely.

  • Je schopen detekovat letouny na vzdálenost více než 300 km.

  • Díky tomu je MiG-31 považován za létající „radarovou barikádu“ ruského vzdušného prostoru.


⚔️ Role a schopnosti

  • Interceptor: Hlavní úkol – zachytávání a ničení nepřátelských bombardérů a střel s plochou dráhou letu.

  • Boj proti satelitům: Existovaly i pokusy o využití MiGu-31 pro útoky na satelity na nízké oběžné dráze.

  • Dlouhý dosah: Díky velkému doletu a schopnosti tankovat za letu dokáže hlídat obrovské plochy, například ruskou Arktidu.


🆕 Modernizace MiG-31BM

Ruské letectvo dnes provozuje modernizovanou verzi MiG-31BM, která zahrnuje:

  • nový radar a avioniku,

  • schopnost nést moderní střely vzduch-vzduch a vzduch-země,

  • propojení s dalšími letouny a velitelskými systémy.

Díky modernizacím se očekává, že MiGy-31 zůstanou ve službě minimálně do roku 2035–2040.


💥 MiG-31 a hypersonická zbraň Kinžal

V posledních letech se MiG-31 dostal znovu do centra pozornosti díky tomu, že slouží jako nosič hypersonické střely Ch-47M2 Kinžal.

  • Tato střela dokáže letět rychlostí přes Mach 10.

  • Je určena k ničení lodí, bunkrů nebo velitelských center.

  • Spojení MiGu-31 a Kinžalu dělá z tohoto tandemu jednu z nejvíce sledovaných hrozeb současnosti.


🌍 Srovnání se západními stroji

MiG-31 nemá na Západě přímou konkurenci.

  • Americké stroje jako F-15 nebo F-22 jsou vynikající manévrovací stíhačky, ale nejsou stavěné na extrémní rychlost a výšku.

  • MiG-31 není určený k soubojům „dogfight“ – je to čistý interceptor, který má zničit cíl na dálku, dřív než se k němu dostane.


✈️ Zajímavosti

  • MiG-31 dokáže letět tak vysoko, že piloti při správných podmínkách vidí zakřivení Země.

  • Maximální rychlosti (Mach 2,8+) se využívá jen zřídka – motory by při delším letu mohly být poškozeny.

  • Letouny MiG-31 hlídají i oblast Severního pólu, kde pokrývají obrovské neobydlené území.


Shrnutí

MiG-31 je skutečný „lovec oblohy“ – není to elegantní akrobat, ale rychlostní obrněnec navržený k jedinému účelu: chránit sovětské (a dnes ruské) nebe před jakýmkoli narušitelem. Přes svůj věk zůstává díky modernizacím jedním z nejrespektovanějších letounů světa.

 

Diskuze (0)

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Povinná pole

Nevyplňujte toto pole: