🛩️ MiG-31: Ruský nadzvukový stíhač, který nemá konkurenci
Když se řekne ruské stíhací letectvo, většina lidí si vybaví známé stroje jako MiG-29 nebo Su-27. Jenže existuje letoun, který je sice méně mediálně známý, ale mezi odborníky je považován za jeden z nejvýkonnějších interceptorů na světě– MiG-31 „Foxhound“.
Tento stroj, vyvinutý v 70. letech v Sovětském svazu, dokáže létat rychlostí přes Mach 2,8 a vystoupat do výšek, kam se běžné stíhačky ani nepřiblíží. Dodnes představuje klíčový prvek ruské protivzdušné obrany.
📖 Historie a vývoj MiG-31
-
MiG-31 vznikl jako nástupce legendárního MiGu-25 „Foxbat“, který byl postrachem amerických průzkumných letounů SR-71 Blackbird.
-
První let MiGu-31 proběhl v roce 1975, do výzbroje vstoupil roku 1981.
-
Byl navržen speciálně k zachytávání rychlých cílů: bombardérů, průzkumných letounů, ale i balistických střel.
-
Hlavní odlišností oproti MiGu-25 je dvoumístná kabina – pilot a navigátor/radarový operátor.
🚀 Technické parametry
-
Výrobce: Mikojan-Gurevič (MiG)
-
Délka: 22,6 m
-
Rozpětí křídel: 13,5 m
-
Hmotnost: přes 40 tun (maximální vzletová)
-
Motory: 2× D-30F6 proudové motory s přídavným spalováním
-
Maximální rychlost: Mach 2,83 (přes 3 000 km/h)
-
Dostup: 20 600 m
-
Dolet: až 3 000 km (s přídavnými nádržemi)
-
Výzbroj: střely R-33, R-37, R-40, R-77 a kanón GŠ-6-23
🛰️ Radar a avionika
MiG-31 byl první stíhač na světě vybavený fázovaným radarem (PESA) Zaslon.
-
Dokáže sledovat až 24 cílů najednou a na 8 z nich současně navádět střely.
-
Je schopen detekovat letouny na vzdálenost více než 300 km.
-
Díky tomu je MiG-31 považován za létající „radarovou barikádu“ ruského vzdušného prostoru.
⚔️ Role a schopnosti
-
Interceptor: Hlavní úkol – zachytávání a ničení nepřátelských bombardérů a střel s plochou dráhou letu.
-
Boj proti satelitům: Existovaly i pokusy o využití MiGu-31 pro útoky na satelity na nízké oběžné dráze.
-
Dlouhý dosah: Díky velkému doletu a schopnosti tankovat za letu dokáže hlídat obrovské plochy, například ruskou Arktidu.
🆕 Modernizace MiG-31BM
Ruské letectvo dnes provozuje modernizovanou verzi MiG-31BM, která zahrnuje:
-
nový radar a avioniku,
-
schopnost nést moderní střely vzduch-vzduch a vzduch-země,
-
propojení s dalšími letouny a velitelskými systémy.
Díky modernizacím se očekává, že MiGy-31 zůstanou ve službě minimálně do roku 2035–2040.
💥 MiG-31 a hypersonická zbraň Kinžal
V posledních letech se MiG-31 dostal znovu do centra pozornosti díky tomu, že slouží jako nosič hypersonické střely Ch-47M2 Kinžal.
-
Tato střela dokáže letět rychlostí přes Mach 10.
-
Je určena k ničení lodí, bunkrů nebo velitelských center.
-
Spojení MiGu-31 a Kinžalu dělá z tohoto tandemu jednu z nejvíce sledovaných hrozeb současnosti.
🌍 Srovnání se západními stroji
MiG-31 nemá na Západě přímou konkurenci.
-
Americké stroje jako F-15 nebo F-22 jsou vynikající manévrovací stíhačky, ale nejsou stavěné na extrémní rychlost a výšku.
-
MiG-31 není určený k soubojům „dogfight“ – je to čistý interceptor, který má zničit cíl na dálku, dřív než se k němu dostane.
✈️ Zajímavosti
-
MiG-31 dokáže letět tak vysoko, že piloti při správných podmínkách vidí zakřivení Země.
-
Maximální rychlosti (Mach 2,8+) se využívá jen zřídka – motory by při delším letu mohly být poškozeny.
-
Letouny MiG-31 hlídají i oblast Severního pólu, kde pokrývají obrovské neobydlené území.
Shrnutí
MiG-31 je skutečný „lovec oblohy“ – není to elegantní akrobat, ale rychlostní obrněnec navržený k jedinému účelu: chránit sovětské (a dnes ruské) nebe před jakýmkoli narušitelem. Přes svůj věk zůstává díky modernizacím jedním z nejrespektovanějších letounů světa.
